Tuesday, November 21, 2006

Kookroom

Het chocolade ijs was door een enorm gebrek aan geduld finaal mislukt. Ergens deze week ga ik het gewoon nog een keer proberen want het moet echt heerlijk smaken als ik het boek mag geloven en zo zag het er ook naar uit toen ik het aan het bereiden was. Het is zeker geen lucht wat je naar binnen hapt maar pure 75% chocolade met kookroom en eieren en een klein scheutje vanille extract.

Mijn nieuwe kookboek heb ik gekregen voor mijn verjaardag van mijn zus. Het derde kookboek van Tessa Kiros is een heus familie kookboek met allemaal simpele, snel klaar te maken gerechten, side dishes, taarten en toetjes. Er staan jam's, koekjes en nog meer ijs recepten in. Maar ook pasta's, aardappel en groenten gerechten. Een heerlijk boek weer, met prachtige foto's, leuke anecdotes en een voorwoord om sentimenteel bij te worden.

"Van mij hoeven ze niet van de geur van gekookte bloemkool te houden, ik zal lekkere gerechten voor ze klaarmaken, ze zelf hun eigen boterhammen laten smeren, ze appelbrood voor zetten wanneer ze humeurig en uitgehongert uit school komen, ze onder het eten verhaaltjes vertellen en ze liefhebben of ze nu van vlees houden of niet."

En dat is maar een klein stukje ervan.

We hebben er al flink uit geproefd met een winterse runderstoofpot met worteltjes, vispakketjes uit de oven waarbij we een heerlijk brood hadden gehaald uit de stad bij Enjoy To Eat (edit: brood is bedacht door www.lusciousloaf.nl) en gebraden kip met laurier en jeneverbessen. Alledrie voor herhaling vatbaar zeker deze winter nog eens. Het recept voor het chocolade ijs komt daar overigens ook uit.

Weer een kookboek dus om op de plank te hebben: Alle smaken van de regenboog, Tessa Kiros.

No comments: